Etusivun rooli nettisivuilla ja verkkokaupoissa
7.8.2020
Tässä blogitekstissä avaan etusivun roolia ja merkitystä nettisivun tai verkkokaupan kannalta.
Lyhyesti selitettynä etusivun merkitys nettisivustolla tai verkkokaupassa riippuu täysin siitä, mitä kautta käyttäjät tulevat sisään sivustolle. Etusivun ollessa yleisin sisääntuloväylä, on se sivuston tärkein sivu. Tällöin etusivuun kannattaa panostaa paljon ja huolella.
Kuitenkin mikäli käyttäjät harvoin edes päätyvät etusivulle, on sen merkitys luonnollisesti vähäinen. Etusivun tulisi kuitenkin olla riittävän hiottu sivuston uskottavuuden takaamiseksi.
Yleisesti etusivun tulisi olla visuaalisesti miellyttävä ja sopivan näyttävä, mutta samaan aikaan visuaalisesti erittäin selkeä. Tämän balanssin saavuttaminen vaatii ammattimaista otetta, osaamista ja välillä myös aikaa.
Etusivulta tulisi löytyä kaikkein olennaisin informaatio erittäin tiiviissä muodossa, tai vähintään selkeät linkit olennaisen informaation pariin. Liikaa sisältöä etusivulle ei kuitenkaan missään tapauksessa saa olla, etusivun tulee olla selattavissa loppuun asti riittävän nopeasti myös mobiililaitteilla. Näin ollen kaiken etusivulla olevan informaation olisi hyvä olla tarpeellista ja tiiviissä, mutta ymmärrettävässä muodossa.
Todettakoon vielä, että verkkokaupan tapauksessa etusivulta olisi syytä löytyä esittelyssä olevia houkuttelevia tuotteita. Verkkokauppaan tullaan loppujen lopuksi tuotteiden eikä kaupan esittelytekstien takia.
Päivän vinkki
Sivuston yleisimmän sisääntuloväylän saa selville esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Luonnollisesti sivuun, minkä kautta sivustolle saapuu eniten kävijöitä, kannattaa panostaa eniten.
Mitä ovat ”räätälöidyt” nettisivut?
9.6.2020
Tämä kysymys tulee varmasti monelle mieleen käytännön tasolla. Räätälöityjen nettisivujen ero moneen muuhun ratkaisuun on se, että nettisivut räätälöidään nimenomaan asiakkaan tarpeisiin jokaista elementtiä myöten. Itse pyrin välttämään kaikkia ratkaisuja jotka rajaavat mahdollisuutta suunnitella ja toteuttaa sivu vapaasti, mikä mahdollistaa sen että jokainen osa sivujen kokonaisuutta voidaan suunnitella parasta lopputulosta silmällä pitäen.
Nettisivujen tekemiseen on monia tapoja, esimerkiksi kotisivukoneet ja erilaisten osittain valmiiden ratkaisujen käyttäminen (muun muassa valmiin ulkoasupohjan käyttäminen). Itse mielelläni koodaan (ohjelmoin) nettisivut mahdollisimman pitkälle, jotta saan aikaan mahdollisimman uniikin ja asiakaslähtöisen ratkaisun.
Räätälöidyn nettisivun käsitteen voisi tiivistää niin, että räätälöity sivusto rakennetaan mahdollisimman harkituksi kokonaisuudeksi jokaista yksityiskohtaa myöten, kun taas muissa ratkaisuissa yritetään nopeuttaa ja helpottaa sivujen tekemistä käyttämällä enemmän valmiita työkaluja. Usein tämä valitettavasti tapahtuu lopputuloksen kustannuksella, sillä valitettavan moni näistä työkaluista asettaa erityyppisiä teknisiä rajoitteita.
Havainnollistavana esimerkkinä, jos asiakas X haluaa muuttaa sivuston valikon rakennetta, voi käydä niin että käytössä oleva työkalu ei tue asiakas X:n toivomaa toteutusta. Täysin räätälöidyssä ratkaisussa tätä ongelmaa ei tule vastaan niin kauan kuin asiakas X:n toive on mahdollista toteuttaa nettiselainteknologian puitteissa. Eli jos asiakas X on nähnyt haluamansa toteutuksen (tai vastaavaanlaisen) yhdelläkään muulla nettisivulla, on se mahdollista toteuttaa loppuun asti räätälöidyssä ratkaisussa.