Etusivun rooli nettisivuilla ja verkkokaupoissa

Tässä blogitekstissä avaan etusivun roolia ja merkitystä nettisivun tai verkkokaupan kannalta.

Lyhyesti selitettynä etusivun merkitys nettisivustolla tai verkkokaupassa riippuu täysin siitä, mitä kautta käyttäjät tulevat sisään sivustolle. Etusivun ollessa yleisin sisääntuloväylä, on se sivuston tärkein sivu. Tällöin etusivuun kannattaa panostaa paljon ja huolella.

Kuitenkin mikäli käyttäjät harvoin edes päätyvät etusivulle, on sen merkitys luonnollisesti vähäinen. Etusivun tulisi kuitenkin olla riittävän hiottu sivuston uskottavuuden takaamiseksi.

Yleisesti etusivun tulisi olla visuaalisesti miellyttävä ja sopivan näyttävä, mutta samaan aikaan visuaalisesti erittäin selkeä. Tämän balanssin saavuttaminen vaatii ammattimaista otetta, osaamista ja välillä myös aikaa.

Etusivulta tulisi löytyä kaikkein olennaisin informaatio erittäin tiiviissä muodossa, tai vähintään selkeät linkit olennaisen informaation pariin. Liikaa sisältöä etusivulle ei kuitenkaan missään tapauksessa saa olla, etusivun tulee olla selattavissa loppuun asti riittävän nopeasti myös mobiililaitteilla. Näin ollen kaiken etusivulla olevan informaation olisi hyvä olla tarpeellista ja tiiviissä, mutta ymmärrettävässä muodossa.

Todettakoon vielä, että verkkokaupan tapauksessa etusivulta olisi syytä löytyä esittelyssä olevia houkuttelevia tuotteita. Verkkokauppaan tullaan loppujen lopuksi tuotteiden eikä kaupan esittelytekstien takia.

Päivän vinkki

Sivuston yleisimmän sisääntuloväylän saa selville esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Luonnollisesti sivuun, minkä kautta sivustolle saapuu eniten kävijöitä, kannattaa panostaa eniten.