Rahaa kyllä piisaa, mutta ei Y-junaan


Julkaistu lokakuu 6, 2015

Hallitus aikoo lopettaa Y-junan ja tukun muita valtion tukemia junayhteyksiä. Toimilla on tarkoitus kerryttää yhteensä 12 miljoonaa euroa säästöä. Keskustalainen liikenneministeri Anne Berner perustelee lakkauttamista sillä, että valtiolla ei ole enää varaa tukea julkista liikennettä nykyisessä mittakaavassa.

Julkisen liikenteen tukemista voisi monen muun syyn lisäksi perustella ympäristönäkökulmalla. Rahaa ympäristöä säästävän junaliikenteen tukemiseen 12 miljoonalla ei kuulemma ole, mutta samaan aikaan valtiolla on varaa käyttää satoja miljoonia euroja vuodessa tuulivoiman syöttötariffiin, joka on käytännössä muodostunut rikkaiden raha-automaatiksi ja jonka ympäristövaikutus on olematon. Hallituksenkin oli alun perin tarkoitus lopettaa tuki uusien voimaloiden osalta, mutta se perui lopulta päätöksen tuntemattomasta syystä.

Samaan aikaan valtiolla on myös varaa tukea ”biotaloutta” sadoilla miljoonilla euroilla ja ylläpitää järjestelmää, jossa maataloustukia maksetaan Suomessa arviolta yhteensä kolme miljardia euroa vuodessa. Maatalouden tukemiseen käytettävä raha itse asiassa kasvaa hallituksen toimien myötä entisestään.

Ylipäätänsä koko junavuorojen lakkauttamisen säästövaikutus on kyseenalainen, koska liikenneyhteyksien heikentyminen näivettää siitä kärsivien kuntien kehitystä ja pahentaa entisestään pääkaupunkiseudun asuntokriisiä. Tästäkin koituu helposti pitkällä aikavälillä koko säästöä isompi lasku.

On selvää, että mitään tarvetta junavuorojen lakkauttamiseen ei ole. Se on arvovalinta, jossa ollaan päädytty mieluummin jatkamaan rahan jakamista rikkaille kuin mahdollistamaan autottomien eläminen tietyissä kunnissa. Selvää on myös, että päätöstä ei olisi ikinä tapahtunut jos SDP olisi hallituksessa.

Olisi myös yksi vaihtoehtoinen tapa rahoittaa Y-juna. Se olisi nimittäin se, että hallitus luopuisi harmaan talouden torjuntaan kohdistuvasta kuuden miljoonan euron leikkauksesta, jonka hallitus itse budjetissaan arvioi vähentävän valtion takaisin saamaa rikoshyötyä 15 miljoonalla. Tappiolla rahoittaisi helposti muun muassa Y-junan, mutta ilmeisesti hallituksesta ja etenkin liikenneministeriöstä löytyy tällä hetkellä enemmän verosuunnittelun kuin valtiontalouden ja liikenteen osaamista.

Julkaistu mielipidekirjoituksena 3.10. Länsi-Uusimaassa.